4 hlavné dôvody, ktorými môžete SEO poškodiť

Občas sa mi stáva, že objavím nejaký web alebo niektoré z týchto praktík aj u klientskych webov. Nazývame ich aj Black Hat SEO, teda SEO s čiernym klobúkom. To dobré, resp. skutočne nápomocné SEO sa nazýva White Hat SEO, teda SEO s bielym klobúkom.

Tieto pomenovania s klobúkmi sú referenciou na westernové filmy, odkiaľ môžete poznať záporákov podľa čierneho klobúku, prípadne celého čierneho outfitu. Naopak, hrdinovia alebo protagonisti nosia biele klobúky, či biele oblečenie.

Chyby nie sú Black Hat SEO

Ak sa na vašom webe vyskytujú nejaké chyby, napríklad 404 kódy nepatrí to medzi Black Hat SEO a nemôžete byť za nich až tak kruto potrestaný. Síce nebudete na prvých pozíciách, ale aspoň budete vo vyhľadávaní.

Presne tak, SEO s čiernym klobúkom vás môže dokonca až vyhodiť z indexovania, teda vaša stránka vôbec nebude vo vyhľadávaní. Ja som sa počas svojej kratšej doby, ktorej sa SEO venujem ešte nestretol s totálnym vyhodením stránky z vyhľadávania, ale viem, čo robiť.

Penalizácia - keď vás nenájde ani vyhľadávač

Dobre, nadpis je trocha zavádzajúci, technicky on vás nájde, ale odmietne vás zaradiť do vyhľadávania, ak ste penalizovaný. Penalizácia nastáva po tom, čo vyhľadávač odhalí nejakú Black Hat SEO taktiku. V takom prípade vás nemusí hneď vyhodiť, možno vás len stiahne brutálne dole na horšie pozície.

Google vám však chce dať šancu aj preto, lebo v niektorých prípadoch sa to môže stať, aj keď všetko robíte slušne. Ak sa to stane, zamierte do nástroja Google Search Console (ktorý by ste mali mať nastavený). Naľavo by ste následne v kategórií Zabezpečenie a ručné akcie mali nájsť Ručné akcie. Ideálne tá stránka potom vyzerá takto, ako tá moja na obrázku nižšie.

Zabezpečenie a ručné akcie v Google Search Console

Ak sa tam niečo nachádza, je potrebné to súrne vyriešiť. Toho, čo sa tam môže nachádzať je veľa a preto si nižšie prejdeme len niektoré známe prípady.

1. Duplicitný obsah

Za duplicity vám priamo nehrozí až takáto zlá penalizácia, akú som spomínal vyššie. Avšak Google vie, ktorý zdroj tento obsah publikoval skôr a teda aj to, kto od koho kopíroval.

Je to bežná praktika B2B stránok, ale aj e-shopov, ktoré si nedajú na obsahu záležať a len kopírujú popisy od výrobcov či dodávateľov. Google v takomto prípade uprednostní tvorcu originálneho obsahu.

2. Automaticky tvorený text / Text preložený cez Google Prekladač

Áno, chápem, že nie každý vie po anglicky alebo má zdroje na to, aby si najal niekoho na prekladanie. Tak sa snaží ušetriť si čas a vyhnúť sa duplicitnému obsahu. Lenže takýto text obsahuje častokrát chyby a nie je pre návštevníka stránky skutočne hodnotný.

Návštevník tak zo stránky nenakúpi alebo odíde ku konkurencii, čo neškodí len vašej peňaženke, ale aj umiestneniu v Googli (Google zbiera dáta o okamžitých odchodoch, dĺžke času na stránke a pod.).

3. Prepchávanie obsahu kľúčovými slovami

Jasné, text by mal obsahovať kľúčové slová, na ktoré chcete získať dobré pozície. Ale nie v každej vete...trikrát.

Táto technika istý čas fungovala, začiatkom divokých 90. rokov. V čase, kedy neexistoval Google, vám totiž stačilo všade tlačiť dané kľúčové slov a čím viac ste ho mali, tým lepšie ste urobili.

Ešte predtým, v úplnom začiatku, fungovali vyhľadávače ako katalógy. Doslova ako online abecedné katalógy (vid. Zlatý Zoznam). V takom prípade bolo účinné dokonca prepchávať názov firmy rôznymi znakmi, číslami alebo prvými písmenami abecedy...trikrát (AAA Auto).

4. Nákup spätných odkazov

Áno, pre popredné pozície vo vyhľadávaní sú spätné odkazy častokrát viac než potrebné. Google ich častokrát používa ako najvýraznejší hodnotiaci signál. Nižšie vysvetlím prečo.

Google totiž založili študenti, ktorí mali nápad preniesť myšlienku hodnotiaceho systému akademických prác do sveta vyhľadávačov. Najlepšie práce sú samozrejme tie, ktoré prinášajú ďalším výskumníkom najvyššiu pridanú hodnotu a tieto práce dostávajú veľké množstvo citácií - odkazov.

Podobne tak funguje aj Google. Čím viac má web kvalitných citácií (odkazov) tým kvalitnejší bude. Lenže ľudia sa to snažia častokrát obísť tým, že zháňajú linky za peniaze. Stránky ako Jaspravím ponúkajú množstvo inzerátov, kde vám používatelia sľubujú desiatky alebo stovky odkazov za pár eur. Tieto odkazy sú častokrát neprirodzené a spamové.

Zhrnutie

Mohol by som pokračovať a napísať gigantický článok na túto tému, ale toto zatiaľ stačí. Dôležité pre vás bude, odniesť si z tohto článku myšlienku, aby ste sa nesnažili okabátiť vyhľadávač, inak vyhľadávač nakoniec okabáti vás a túto malú bitku s ním prehráte.

Pre tých, ktorých skutočne zaujali tieto techniky, odporúčam navštíviť Wikipédiu, ktorá obsahuje desiatky taktík, ktoré niekto niekedy použil na to, aby okabátil vyhľadávač.

Venujte sa svojej stránke poctivo, tvorte obsah pre používateľov a nesnažte sa nájsť žiadne skratky. SEO proste nejaký čas trvá. Ak si nie ste istí, či obsah tvoríte správne alebo chcete pomôcť s vylepšením optimalizácie, určite neváhajte sa mi ozvať. Niečo spolu vymyslíme a garantujem vám, že vám to pomôže.