Evolúcia linkbuildingu: Začalo to nevinne, potom to ľudia začali zneužívať

Celé to začalo pekne a nevinne, s cieľom výmeny odkazov na užitočný obsah a získavania návštevnosti cez iné zdroje. Neskôr prišiel Google, ktorý to celé zmenil. Vlastne zmenila to ľudská povaha, ktorá začala linkbuilding zneužívať. Kam sa to celé posunie a aké sú "best practices" sa dozviete v článku.

Na začiatku bol odkaz

História sa začala písať prakticky okamžite s príchodom internetu, HTML kódu a anchor textov - odkazov. Ľudia odkazovali zo stránky na stránku a snažili sa získať odkaz od stránok, ktoré mali najviac návštevníkov.

Vo veľkom sa tak rozbehli katalógy - niečo ako Zlaté stránky na internete. Tam ste ako používateľ našli odkazy na rôzne stránky či firmy, ktoré sa zaoberali všeličím. Bol to taký rozcestník internetu, kde ste začínali so svojím hľadaním. Svoju stránku ste do nich mohli pridať buď zadarmo, alebo za peniaze. Prípadne ste si za peniaze mohli kúpiť lepšiu pozíciu.

To sa neskôr vyvinulo do podoby vyhľadávačov - predchodcu Google. Príkladom takéhoto vyhľadávača bola už neexistujúca AltaVista, ktorá neskôr zanikla kvôli viete komu - Google. Tú v roku 2003 kúpilo Yahoo! a to bolo začiatkom jej konca.

Takto vyzerala AltaVista
Takto vyzerala AltaVista

Google všetko zmenil

V roku 1996 vytvorili dvaja študenti PhD na Stanfordskej univerzite (Larry Page a Sergei Brin) nový koncept vyhľadávača, ktorý nezoraďoval stránky len podľa toho, či mali kľúčové slovo v tele 5-krát alebo 6-krát. Inšpirovali sa totiž systémom, ktorý sa používa na posudzovanie kvality akademických a výskumných prác - citácie a zmienky.

Google z roku 1998
Google z roku 1998

Na internete sa teda stránky začali posudzovať podľa zmienok z iných stránok - odkazov. Keď ľudia objavili, že táto technika funguje a je jednoduchá začali ešte viac využívať rôzne katalógy, začali spamovať po fórach a po blogoch. Toto peklo sa dialo až do 2011, kedy tomu dal Google stopku pomocou aktualizácie algoritmu s názvom Panda.

Google si za to trochu mohol sám, lebo ľuďom umožnil sledovať silu ich stránky pomocou metriky, ktorej názov bol PageRank, v preklade niečo ako Hodnotenie stránky. Čím vyššie skóre na stupnici 0 - 100 ste mali, tým vyššie a lepšie pozície ste mohli vo vyhľadávaní obsadiť.

Po roku 2011 Google túto metriku prestal používať alebo teda aspoň zverejňovať. SEOčkári si museli nájsť náhrady, ktoré ponúkajú SEO nástroje dodnes. Nie sú presné a majú len malú výpovednú hodnotu, ale sú lepšie ako nič.

Platený linkbuilding: Funguje dodnes

Áno, funguje, ale je na hrane. Vlastne podľa definícií od Googlu je akákoľvek vedomá snaha o "umelé" získanie spätných odkazov zakázaná, ale v praxi funguje. Google totiž nie je stopercentne schopný rozoznať, či daný odkaz tam pridal autor sám od seba alebo si ho zaplatil či vymenil s majiteľom stránky.

Platený linkbuilding vznikol, aby si ľudia pomáhali navzájom. Stránka A zaplatí stránke B za odkaz a z tohto obchodu vyjdu spokojní obaja účastníci. Stránka A získa potenciálny zdroj návštev a trochu šťavy pre zlepšenie pozícii v Googli a stránka B získa peniaze.

Aj na Slovensku existujú agentúry, ktoré sa špecializujú na linkbuilding, ale nie je to tak bežné, ako napríklad SEO agentúry alebo marketingové agentúry.

Zakázané taktiky: Existujú Dva Pohľady

Jeden patrí Googlu, ktorý považuje za akúkoľvek snahu získať odkazy nasilu za zakázané taktiky. To znamená kupovanie odkazov, vzájomnú výmenu, guestposting, skrátka všetko, čo nie je prirodzené bez vášho zásahu.

Druhý patrí SEOčkárom, ktorý vedia, že niektoré taktiky minulosti (hlavne spam) nefungujú a sú trestané. Alebo nie sú?

Autor článku od Search Engine Journal spomína, že mu tieto spamové taktiky fungujú, ale tu by som pridal varovanie, že ak sa rozhodnete jeho postupy nasledovať, vstupujete do toho na vlastné riziko. Jemu to však funguje a vraj nimi získal tisíc návštev mesačne.

Cesta do budúcnosti: Digitálne PR

Digitálne PR môžu mať podobu spolupráce s firmy s nejakým blogerom, ktorý sa zaujíma o podobné témy, než o aký produkt pôjde. Musí to však byť prirodzené, k tematike blogu a relevantné pre cieľovku. Inak to bude vyzerať umelo a všetci to rýchlo prekuknú.

Okrem proma, ktoré si takto firma získa, mala by z článku získať aj spätný odkaz, ktorý ak bude umiestnený na správnom mieste bude generovať návštevnosť webu firmy, ktorá si promo zaplatila.

Na linkbuilding odporúčam agentúru Vojkovsky, ktorej týmto robím promo ja a úplne zadarmo. Nebojte sa, toto nie je platený PR článok ani nič podobné. Sám totiž nemám rád podobné praktiky, keď čítam dobrý článok.

Kvalitný linkbuilding stojí stovky eur mesačne, čo je jeho malá nevýhoda. Avšak potenciál návštevnosti a dobrých pozícií dlhodobo za to stojí. Sám sa chystám túto službu pár mesiacov skúšať a neskôr vám k tomu napíšem moje poznatky.