FLoC: Google má náhradu za cookies tretích strán, je však horšia alebo lepšia?

Google oznámil koniec podpory cookies tretích strán pre vyhľadávač Chrome. Je v tomto trochu pozadu, nakoľko Firefox ich nepodporuje už od septembra 2019 a Safari niekedy od minulého roku. Týmto krokom reaguje na svoju konkurenciu a pripravuje náhradu, ktorá by vraj mala ochrániť súkromie používateľov na internete - nazval ju FLoC.

FLoC je vlastne skratka pre Federated Learning of Cohorts a z tejto skratky je najdôležitejšie práve to posledné slovo - kohorta. Kohorta je len krajšie slovo pre skupinu ľudí. Google si dal za cieľ, že bude sám zoskupovať ľudí do podobných kohort v závislosti od ich záujmu.

FLoC je skratka podobná ang. slovu flock - kŕdeľ
FLoC je skratka podobná ang. slovu flock - kŕdeľ

Týmto krokom chce predísť identifikovaniu jednotlivcov na základe navštevovaných stránok. Alebo aj nie? Teória znie sľubne, išlo by o kohorty, ktoré by sa skladali z tisícok jednotlivcov a ktorá by mala priradené unikátne identifikačné číslo, ktoré by obsahovalo informáciu o danej kohorte.

Tieto kohorty by sa aktualizovali týždenne na základe vašej aktivity na internete. Čo, ktorá kohorta znamená, by stránky a tretie strany vopred nevedeli, uvideli by len identifikačné číslo kohorty a časom by sa to zrejme museli naučiť. Tu to už však začína byť akosi zahmlené a ani rôzne zdroje na internete netušia, čo by to znamenalo pre reklamné systémy tretích strán.

FLoC má pomôcť predchádzať identifikácii

chrániť používateľov pred drobnými únikmi dát, ktoré sa pri cookies stávali. Napríklad to, aké rozlíšenie obrazovky používate, z akého zariadenia sa pripájate a podobné dáta, ktoré by časom pri dostatočnom množstve mohli viesť k identifikácii konkrétnej osoby.

V tomto boji máme dve strany - tvorcov prehliadačov (Mozilla, Apple, Tor a i.) a reklamné siete, ktoré by vás radi spoznali a naservírovali vám konkrétnejšie a presnejšie reklamy na základe vašich preferencií. Medzi nimi prebieha doslova boj o súkromie používateľov. Prehliadače sa snažia svojich používateľov chrániť, kým reklamné siete sa snažia ich ochrany obísť a získať, čo najviac informácií.

Google má v tomto boji problém si vybrať strany. Na jednej strane stojí za najpopulárnejším prehliadačom všetkých čias - Chrome, ale na strane druhej je najväčším poskytovateľom online reklám. Rozhodol sa teda zatiaľ neblokovať cookies tretích strán, ale nechce ani podkopávať nohy ostatným reklamným sieťam a tak prišiel s vlastným riešením - FLoC.

Tak, či tak, je nutné podotknúť, že Google z toho boja v žiadnom prípade nevyjde ako porazený. Ak by sa aj plne postavil na stranu používateľov a začal blokovať sledovacie trackery tretích strán, má dostatok vlastných dát, aby dokázal servírovať veľmi presné reklamy na používateľov. Ak pomôže reklamným systémom tretích strán, časť používateľov ho nadobro opustí, ale nebude to stačiť na to, aby bol gigant porazený.

Je FLoC skutočne symbolom ochrany súkromia?

FLoC je len malou súčasťou "Súkromného pieskoviska (Privacy Sandbox)", ktoré Google chystá. Vrámci neho si budú môcť stránky vyžiadať drobné informácie o vás alebo o vašom prehliadači. Napríklad herná streamovacia platforma si bude môcť získať údaj o tom, či váš prehliadač podporuje herný ovládač. Na základe častých návštev takejto stránky, budete priradený do kohorty s hráčmi.

The Verge podotkol fakt, že kohorty budú vytvárané algoritmicky, vzhľadom na stránky, ktoré ľudia často navštevujú. Tu však môže nastať problém, že algoritmus začne vytvárať aj "citlivé kohorty". Tým mám na mysli stránky, na základe ktorých o vás bude jasný aspoň jeden citlivý prvok. Napríklad to, že máte depresiu pretože často chodíte na stránky zaoberajúce sa depresiou.

Tím stojací za vývojom prehliadača Chrome tvrdí, že z času na čas budú kontrolovať, aké kohorty algoritmus vytvára, aby sa predišlo tvorbe takýchto citlivých skupín. Tu však nastáva riziko, čo ak iné prehliadače túto kontrolu nebudú vykonávať?

Našťastie, aspoň zatiaľ Firefox, Brave, Safari a ďalšie služby FLoC odmietajú. Okrem prehliadačov budú mať na výber aj jednotlivé stránky, či technológiu FLoC budú využívať alebo nie. Podobne si budú môcť vybrať aj používatelia Chrome-u.

Takže FLoC je veľmi dobrým systémom na servírovanie personalizovaných reklám. Taktiež je to veľmi dobrý systém na identifikáciu používateľov na základe navštívených stránok. Takže sa Google nepostavil ani na stranu ostatných súkromie-chrániacich prehliadačov, ale nepostavil sa úplne ani na stranu reklamných systémov.

Technológia sa už testuje, zatiaľ mimo EÚ

Google už začal testovať nový systém FLoC. Testy prebiehajú mimo EÚ, čiže sa nás momentálne netýkajú. Od apríla by v prehliadači Chrome mala pribudnúť možnosť odmietnuť FLoC a zvyšok Súkromného pieskoviska.

Mimochodom, to že to celé zatiaľ beží mimo EÚ vyvoláva otázky ohľadom toho, či je FLoC v súlade s nariadeniami ochrany súkromia používateľov, známe pod skratkou GDPR.

Vzhľadom na to, že ostatné služby zatiaľ FLoC odmietajú, je stále šanca, že to celé nevyjde. Google tak svoj kŕdeľ prekope alebo ho spustí tak či tak a ostatní sa možno napoja len kvôli hrubej sile Googlu. Veď predsa Chrome používa takmer 70 % používateľov internetu.

Následne sa môže stať ešte jedna nepríjemnosť. Stránky sa pokúsia dostať všetkých používateľov na Chrome a to tak, že nebudú zobrazovať všetok obsah alebo len časť obsahu, ktorý by bol inak dostupný pre používateľov Chromu. Prečo? Pretože iba takto by vás dokázali stopercentne monetizovať.

Ak vás táto tematika zaujala a chceli by ste zistiť technické detaily, ktoré sa za FLoC-om skrývajú a tiež ďalšie riziká a hrozby, ktoré z toho vyplývajú, tak skvelý článok napísal portál Electronic Frontier Foundation.