Google nekliká na tlačidlá, prechádza odkazy

Search Engine Journal potvrdil, čo som tušil už dlhšiu dobu. Že Google nevie prechádzať a klikať na tlačidlá typu Zobraziť viac, ktoré po kliknutí zobrazia dodatočný obsah.

Táto téma sa preberala počas Google Search Central JavaScript SEO. Prišiel s ňou jeden webmaster, ktorý sa opýtal, ako správne riešiť takéto tlačidlá.

Google nekliká na tlačidlá


Odpovedal mu Martin Splitt z Googlu: "Skutočne ide najmä o to, čo z hľadiska vašej implementácie funguje najlepšie, ale existuje niekoľko zásad, ktoré sú vo všeobecnosti pravdivé. Číslo jedna je, ak je to tlačidlo, a keď poviem „tlačidlo“, myslím tým doslova tlačidlo, nie odkaz. Ak je to tlačidlo, máte smolu. Googlebot nekliká na tlačidlá, takže s tým neinteragujeme, takže je to zlé riešenie."

Týka sa to JavaScriptových riešení tlačidiel a stránkovania. Príkladom môže byť výpis produktov katalógu, kde sa vám dodatočné produkty načítajú po stlačení tlačidla Zobraziť viac.

Podobným problém môže byť aj tzv. infinite scroll, teda nekonečné posúvanie stránky. Vtedy sa načíta len prvých X produktov (napr. 20) a zvyšok sa načíta až po tom, čo návštevník zíde na spodok načítaného zoznamu produktov. V takom prípade platí podobné pravidlo, ako pri nadpisoch - Google neposúva stránku tlačidlom myši ako návštevník.

Používajte odkazy, kľudne aj v tlačidlách

Martin Splitt neskôr dodal, že riešenie problému bude implementovať odkaz ako tlačidlo.

"Najlepším nápadom by pravdepodobne bolo implementovať toto tlačidlo ako odkaz, ktorý v podstate vyzerá ako „?strana2“ alebo „/2“ alebo niečo také. Nezáleží na tom, ako vyzerá adresa URL, ide o to, že ide o adresu URL, ktorá zobrazuje iný obsah.“

Pri takomto riešení je tiež dôležité, aby nasledujúca stránka obsahovala unikátny obsah. Google totiž nemá rád duplicity a také stránky dokáže penalizovať, ale pravdepodobnejšie je skôr to, že taká stránka nezíska popredné pozície vo vyhľadávaní.

„Ja osobne by som tvrdil, že najlepšie alebo najjednoduchšie by pre nás (pozn. Google) bolo, keby odkaz na stránku 2 ukazoval iba 10 položiek, ktoré sú na strane 2, pretože by to znamenalo, že určite vidíme jedinečný obsah.

A v závislosti od toho, koľko textu má každý z týchto produktov v zozname, môže sa stať to, že ak máte veľa obsahu, ktorý sme už videli na iných stránkach, a iba pár sa líši, mohlo by to byť kanonikalizované (pozn. označené za duplicitu). Čo nie je to, čo chcete. Takže mať jedinečný obsah na stránke je rozhodne výhoda.“

V závere ešte dodal, že existuje ešte jedno riešenie, ktoré by fungovalo. Keďže išlo o hovor zameraný na JavaScript, tak navrhol ešte jedno JavaScriptové riešenie:

„Môžete použiť JavaScript na prepísanie tohto správania pre používateľov, takže keď kliknú na tento odkaz, nebude sa správať ako odkaz, ktorý vás skutočne zavedie niekam inam. Vlastne tak prepíšete správanie odkazu tak, aby na stránku bolo pridaných ďalších 10 položiek, aby sa medzi jednotlivými stránkami nemuseli pohybovať, ak sa tomu chcete vyhnúť.

Takto by som to implementoval ja. Je to najlepšia stratégia? Možno. Závisí to od toho, čo sa snažíte urobiť, a od toho, čo je možné na platforme, s ktorou pracujete. Toto je na diskusiu s vašimi vývojármi.

Ale vo všeobecnosti s tlačidlami neinteragujeme, takže ak je to všetko, čo máte, tak máte smolu. Skrytý obsah nevidíme. Mať statické odkazy na stránky je určite lepšia stratégia.

Neskôr vo videu priznal, že tlačidlá neprechádzajú z toho dôvodu, že by to bolo "drahé" na procesory. Preliezanie cez stránky a odkazy totiž vyžaduje isté zdroje, konkrétne výkon procesora.

Celé si to môžete vypočuť priamo z videa nižšie:


Tak, Martin Splitt to skvelo zhrnul a ja len dodám toľko, že by ste si ku stránkovaniu mali pre istotu aj tak správne nastaviť kanonikalizáciu. Ako ju nastaviť, to som v rýchlosti vysvetlil v článku o tenkom obsahu.