Lokálne SEO 2021: Zviditeľnite svoj obchod na Googli

Museli ste svoj obchod zavrieť pre pandémiu? Predávate cez internet? Mám pre vás pár rád, ktoré vám pomôžu uspieť na Googli, konkrétne v lokálnom vyhľadávaní. 

Čo je lokálne vyhľadávanie a lokálne SEO?

O lokálnom vyhľadávaní hovoríme vtedy, keď sa vo fráze nachádza lokalita. Väčšinou ide o frázy typu názov služby + lokalita. Google v takom prípade zobrazí používateľovi vo výsledkoch vyhľadávania (SERP) aj mapu s firmami a pod ňou rámček s informáciami o zobrazovaných firmách.

Výsledok lokálneho vyhľadávania na frázu
Výsledok vyhľadávania frázy "obchod s oblečením Košice"


Lokálne SEO
je činnosť, ktorej podstata je pomoc konkrétnej firme dostať sa na popredné priečky, najlepšie na úplne prvú. Na to, aby sa aj vaša firma dostala na jednu z prvých priečok je potrebné skontrolovať si pár vecí, tie si spomenieme nižšie v článku.

1. Máte profil svojej firmy na Googli?

Prvým krokom je založiť si profil na stránke Moja firma na Googli. Je to jednoduché, avšak overenie trvá pár týždňov. To prebieha tak, že vám poštou príde obálka s kódom, ktorý musíte zadať, aby Google vedel, že daná adresa a prevádzka existuje.

Prostredie Google Moja Firma
Google Moja Firma má príjemné a prehľadné prostredie


Nezabudnite ho taktiež vhodne vyplniť. Určite tam napíšte všetky dôležité informácie, ktoré môžu pomôcť vašim potenciálnym zákazníkom. Určite tam dajte kontakt na vás alebo niekoho z predajne, otváracie hodiny, kvalitné fotky, popisy a podobne. Prostredie stránky je jednoduché a mali by ste v ňom vyplniť čo najviac informácií (avšak kvalitne, nie spamovo).

Search Engine Watch taktiež spomína, že dôležitá je aj aktuálnosť údajov naprieč platformami. To znamená, že by ste mali mať rovnaké otváracie hodiny na Googli, Facebooku, svojej web stránke a prípadne aj na nejakej inej platforme (napr. Azet) pretože ich kontroluje a porovnáva. Nezrovnalosť môže viesť k zníženiu dôveryhodnosti firmy v "očiach" Google.

2. Posilnite svoju stránku odkazmi

Ako pri lokálnej, tak aj pri bežnej optimalizácii pre vyhľadávanie je dôležité získavať externé, ale aj interné odkazy. Jednoduchšie povedané odkazy zvonku (iných zdrojov) alebo zvnútra (vaša vlastná stránka). Presne tak, aj vy by ste mali vhodne prepájať svoje vlastné stránky navzájom tam, kde sa to hodí.

Vidíte to ružové slovo v odseku vyššie? Tak to je môj interný odkaz na podstránku SEO. Vyššie zas odkazujem na zdroj, odkiaľ čerpám niektoré informácie. Viac o odkazoch si povieme nabudúce.

Dôležité sú však aj silné odkazy z iných stránok. Sila stránok pochádza z ich odkazov (interných a externých), autority a dôveryhodnosti webu. Najsilnejšie weby sú napríklad Google, YouTube alebo Wikipédia. Na Slovensku to sú hlavne médiá - SME, Denník N a pod.

Nakoľko máte fyzickú predajňu, najjednoduchšia cesta na získanie odkazov bude cez katalógy, ktoré listujú podobné firmy. Hovorím napríklad o Zlatých stránkach alebo Azete. Avšak pozor, veľa takýchto odkazov môže uškodiť. Skúste nájsť zmienky o svojej firme na iných weboch a zistiť, či odkazujú na váš web. Ak nie, skúste ich o to pekne požiadať.

3. Nebojte sa žiadať o recenzie + odpovedajte na nich (aj na tie negatívne)

Určite si pri lokálnom vyhľadávaní všimnete aj hviezdičky a počet recenzií. Recenzie sú jednoznačne dôležité, aj keď len ich počet alebo kvalita vám nezaručia popredné výsledky. Ako ich však získať? Jednoducho.

Máte lojálnych zákazníkov? Odkážte im, že to najmenej, čo pre vás môžu urobiť, je dať vám na Googli pozitívnu recenziu. Ak ste reštaurácia, dajte si niekam podobný oznam (možno na pult?) alebo ku heslu na Wi-Fi. :)

Zákazníkom, ktorí navštívia vašu predajňu so zapnutou navigáciou môže Google sám odporučiť pridanie recenzie pre vašu firmu. Keď som tak pred pár rokmi behal po Prahe, každú chvíľu som mal podobné notifikácie (Ako sa vám páčilo miesto Pražský hrad? Pridajte recenziu.).

Ak sa nájdu negatívne recenzie, určite ich riešte čo najskôr. Skúste sa zaujímať aj v prípade, ak ten človek k negatívnemu hodnoteniu nič nenapísal. Avšak určite odpovedajte aj na tie pozitívne (napr. Ďakujeme, že sa vám u nás páčilo Mária a tešíme sa na Váš ďalší nákup.).

Ak sa bojíte falošných alebo neoprávnených recenzií od konkurentov, či ľudí, čo u vás nikdy neboli, tak sa nemáte čoho báť. Google si overuje, či daný používateľ bol na vašom mieste a ak zistí, že nie, tak recenziu do pár dní vymaže.

4. Optimalizujte svoj web

Pomôžete tak Googlu pochopiť obsah vášho webu a aj to, že ste lokálne zameraný. Ak vaši zákazníci hľadajú "stavebniny Košice" tak to kľúčové slovo tam v nejakej podobe musíte mať. Inak sa vám stane to, že vás Google neuprednostní pred konkurenciou, ktorá to slovo používa.

Tu chcem varovať pred dvoma vecami:

K prvému bodu: Kľúčové slovo by ste mali použiť približne raz za sto slov obsahu stránky. Ak ho budete používať viac, uškodíte si, ak príliš málo, Google ho odignoruje.

K druhému bodu: Nepíšte text pre vyhľadávače, ale pre ľudí. Nedávno som našiel stránku človeka, ktorý sa venoval SEO v minulosti v čase, kedy vám stačilo natlačiť kľúčové slovo do každej vety a boli ste prvý vo vyhľadávaní. Obrázok tej stránky uvidíte nižšie.

Príklad stránky preplnenej kľúčovými slovami alebo Ako sa SEO nerobí
Koľkokrát nájdete na obrázku slová SEO alebo Optimalizácia pre vyhľadávače?

Ako teda optimalizovať?

Určite zadajte kľúčové slovo v nejakom štýle do titulku (časť textu, ktorá sa zobrazuje vo vyhľadávaní modrou farbou), meta popisu (ten dlhší textík, čo sa zobrazuje vo vyhľadávaní), nadpisu (najlepšie do najhlavnejšieho - H1) a párkrát do tela stránky - do textu.

Ak máte možnosť a hodí sa to, môžete kľúčové slovo vložiť aj do URL adresy stránku (niečo ako www.denisnawebe.sk/seo). Ak sa aj obrázok týka kľúčového slova, tak potom by ste ho mali spomenúť aj v alt popise obrázka.

Potrebujete pomôcť? Som k dispozícii

Ak si chcete nechať poradiť, či pomôcť s postupmi popísanými vyššie, som vám k dispozícii. Stačí vyplniť kontaktný formulár a dohodneme sa na čase kozultácie, ktorá bude samozrejme zadarmo. Prejdeme si do detailov, prečo sa vám nedarí, prečo sa darí konkurencii a ako tento stav zlepšiť. Nech sa vám darí. :)

Autor: Denis Džula, Publikované: 14.02.2021, Editované: 06.05.2023