Tenký obsah - čo je to a ako ho riešiť?

Čo vám prišlo na um pod pojmom tenký obsah? Je to obsah, ktorý je plytký? Alebo ide o obsah, ktorý je krátky? Po pravde môžu to byť obe odpovede alebo ani jedna. Tenký obsah má totižto oveľa viac definícií.

Tenký obsah

Tenký obsah - najčastejší problém webov

V podstate ide o akýkoľvek obsah, ktorý nemá pridanú hodnotu pre používateľa, teda ani pre vyhľadávač a teda nepomáha ani celkovému SEO. Tam môžu patriť okrem vyššie spomenutého aj:

Ako ho riešiť?

Najľahšie sa riešia stránky s krátkym obsahom. Tam sa stačí zamyslieť, či je lepšie ten obsah rozšíriť alebo tieto stránky zablokovať pre Googlebota (značkou "noindex" v kóde).

Duplicitný obsah sa taktiež dá riešiť manuálne - prepísaním, upravením duplicít a podobne. Ak však ide o obrovské ecommerce stránky, ktoré majú tisícky podobných alebo rovnakých produktových stránok, ktoré nie sú príliš podstatné a kvalitné, tak v takom prípade môže pomôcť vyššie spomínané blokovanie indexovania.

V takom prípade ostane už len hlavná stránka danej kategórie, avšak aj tie zvyknú mať niekedy tenký obsah alebo duplicitný obsah. Ak je (takmer) rovnaký, pomôže označenie originálnej alebo tej "lepšej" stránky so značkou "canonical" v kóde.

Ten povie Googlu, že táto stránka je pravá a ak nájde nejakú inú, tak ju má ignorovať. Na tú stránku, ktorú chcete, aby Google ignoroval, taktiež nasaďte značku canonical, avšak mierenú na tú "lepšiu" stránku.

Ecommerce stránky mávajú problém aj s vyhľadávaním, filtrovaním, košíkom a časťou na registráciu / prihlásenie. Tieto by sa mali zakazovať - nakoľko ide o spomínaný tenký obsah (disallow v robots.txt).

Automaticky generovaný obsah býva taktiež problémom z času na čas. Ide napríklad o obsah, ktorý preložíte cez Google Prekladač z angličtiny do slovenčiny bez skontrolovania. Že je to nekvalitný obsah, zistíte aj jeho prečítaním a bohužiaľ to nezistíte len vy, ale pravdepodobne aj kopa ďalších zákazníkov, ktorých takýto obsah z vašej stránky odradí.

Kedy nevylepšovať obsah?

Jednoznačne vtedy, kedy by používatelia nemali čas, chuť a ani by to nedávalo zmysel čítať na daných stránkach pridaný obsah. V košíku alebo pri registrácii ľudia nepotrebujú dodatočné texty, len aby mala stránka 250 slov.

Takéto stránky sa jednoznačne blokujú pre vyhľadávač. Ten by sa tam zbytočne zacyklil, čo by určite neznamenalo zlepšenie pozícii pre daný stránku.

Nie všetky duplicity sú len obsahové

Search Engine Journal vo svojom článku o tenkom obsahu identifikuje aj iné, než len obsahové duplicity. Tieto sa týkajú technického stavu webu.

Môže ísť napríklad o prípad, kedy existuje súčasne HTTP aj HTTPS verzia webu. V takom prípade by ste mali nastaviť presmerovanie (stavový kód 301) na HTTPS verziu. Tá je bezpečnejšia, aj Googlom preferovaná.

Podobný prípad sa môže stať pri www a bez-www formáte. Ľudia častokrát píšu do prehliadača názov webu bez skratky www. Ak vaša stránka (rovnako ako aj moja) má hlavnú verziu s www, musíte presmerovanie všade nastaviť na verziu s www.

Stránkovanie - ak máte eshop, na ktorom máte desiatky produktov, tak pravdepodobne máte vytvorené stránkovanie. Sú to ďalšie stránky v rámci kategórií (strana 2, 3, 4, ...). Tie môžu vytvárať tenký obsah v rámci danej kategórie. Ahrefs má tejto téme venovaný super článok, ktorý pojednáva o tom, ako správna nastaviť kanonikalizáciu bez toho, aby ste si narobili problémy.

Správne nastavené stránkovanie predchádza tvorbe duplicít - tenkému obsahu
Správne nastavené stránkovanie predchádza tvorbe duplicít - tenkému obsahu


Ako vyhľadať tenký obsah?

Na záver vám už len stačí vziať svoju stránku a prejsť si ju. Môžete tak urobiť manuálne (pri malých weboch, ako ten môj) alebo využiť špecializovaný nástroj.

Na duplicity je skvelý nástroj Copyscape, ktorý má podobu webovej stránky. Ten nájde stránky, ktoré sa podobajú tým vašim a vyznačí časti textu, ktoré máte spoločné.

Využiť môžete aj Screaming Frog, ktorý je však na stiahnutie a vo verzii zadarmo ponúka len 500 skontrolovateľných adries. Ak máte malý web, bude vám to stačiť (eshopom a veľkým webom určite nie).

Nakoniec vám vie pre kontrolou textu poslúžiť aj Wordcounter. Do neho vložíte text a povie vám, koľko slov obsahuje, aké slová sa vám často opakujú. Okrem toho má aj pár ďalších vymožeností.

Prípadne vám ho pomôžem nájsť ja a navrhnem vám riešenie problému. Stačí sa mi ozvať a niečo už spolu vymyslíme. :)

Autor: Denis Džula, Publikované 20.03.2021, Editované: 06.05.2023